آوا آرگون

اسپیکر چیست و چه انواعی دارد؟

تاریخچه بلندگوها یا اسپیکرها دستگاه‌هایی هستند که سیگنال‌های الکتریکی تقویت شده توسط تقویت کننده را تبدیل به ارتعاشات هوا می‌کنند که می‌تواند توسط انسان به عنوان صدا شنیده شود. بلندگوها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف، انواع و مدل‌ها تولید می‌شوند. صرف‌نظر از طراحی آن‌ها، هدف اسپیکرها تولید خروجی صوتی است که توسط انسان یا شنونده قابل شنیدن است. بلندگوهای دو طرفه به طور معمول یک بلندگو و یک بلندگوی متوسط دارند، در حالی که بلندگوهای سه طرفه دارای یک بلندگوی متوسط، جیرجیرکننده و ساب ووفر هستند. دامنه یا بلندی صدا، با تغییر فشار هوای ایجاد شده توسط امواج صوتی بلندگو تعیین می‌شود. بنابراین، هنگامی که بلندگوهای خود را بلند می‌کنید، در واقع فشار هوای امواج صوتی را افزایش می‌دهید. از آن‌جا که سیگنال تولید شده توسط برخی از منابع صوتی بسیار بالا نیست (مانند کارت صدای رایانه)، ممکن است لازم باشد توسط بلندگو تقویت شود. بنابراین، اکثر بلندگوهای خارجی کامپیوتر تقویت می‌شوند، به این معنی که آن‌ها از برق برای تقویت سیگنال استفاده می‌کنند. بلندگوهایی که می‌توانند ورودی صدا را تقویت کنند اغلب بلندگوهای فعال هستند. شما معمولا می‌توانید یک بلندگو را فعال بدانید اگر دارای یک کنترل صدا باشد یا بتواند به برق وصل شود. بلندگوهایی که هیچ تقویت داخلی ندارند، بلندگوهای منفعل نامیده می شوند. از آنجایی که این اسپیکرها سیگنال صوتی را تقویت نمی‌کنند، نیاز به سطح بالای ورودی صوتی دارند که ممکن است توسط تقویت کننده صوتی تولید شوند. بلندگوها معمولا به دو دسته تقسیم می‌شوند که به آن‌ها امکان تولید صدای استریو می‌دهد. این به این معنی است که اسپیکرهای چپ و راست، صوت را در دو کانال کاملا جداگانه انتقال می‌دهند. با استفاده از دو بلندگو صدا به نظر طبیعی‌تر می‌رسد. سیستم‌های فراگیر ممکن اس اسپیکرها یکی از مهمترین تکنولوژی‌های صوتی در دنیا هستند که امکان پخش و تقویت صداها را فراهم می‌کنند. این تکنولوژی به طور گسترده در انواع مختلفی از دستگاه‌ها و ابزارها از جمله تلویزیون‌ها، رادیوها، کامپیوترها، تلفن‌های همراه، خودروها و سیستم‌های صوتی استفاده می‌شوند. تاریخچه‌ی اسپیکر از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد و تا امروزه به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی متعدد و نوآوری‌های زیاد، در بهبود کیفیت صدا و تجربه‌ی گوش دادن به موسیقی و صداها تأثیر گذاشته است. در این مقاله به بررسی تاریخچه‌ی اسپیکر از نخستین روزها تا نقطه‌ی اوج در تکنولوژی صوتی می‌پردازیم.  
ابتدایی‌ترین روزهای اسپیکر
اسپیکر یکی از اختراعات بزرگ تکنولوژیکی قرن نوزدهم بود که امکان تبدیل انرژی الکتریکی به صداهای مکانیکی را فراهم می‌کرد. ابتدایی‌ترین مدل‌های اسپیکرها بر اساس تئوری الکترومغناطیسی که توسط مایکل فارادی در سال ۱۸۳۱ ارائه شد، ساخته می‌شدند. این اولین اسپیکرها از یک تاریخچه نیروی مغناطیسی جاری برای جابجایی کاری که سبب ایجاد تغییرات در فیلدهای مغناطیسی می‌شد، استفاده می‌کردند و این تغییرات مغناطیسی باعث تولید موج‌های صوتی می‌شدند.
انقلاب تکنولوژی در دهه‌ی ۱۹۲۰
در دهه‌ی ۱۹۲۰، با اختراع میکروفون‌های دینامیک و کاربن، تکنولوژی اسپیکر به یک انقلاب بزرگ تبدیل شد. این میکروفون‌ها می‌توانستند انرژی صوتی را به صورت آنالوگ از ویبره‌های هوا بردارند و آن‌ها را به امواج الکتریکی تبدیل کنند. این امواج الکتریکی سپس توسط اسپیکرها به صداهای مکانیکی تبدیل می‌شدند. این نوع اسپیکرها امکان تقویت صداها را فراهم کردند و تجربه‌ی گوش دادن به صداها را بهبود بخشیدند.

فرق اسپیکر و بلندگو

فرق اسپیکر و بلندگو را نمیتوان زیاد تلقی کرد در واقع فرق میان این دو بسیار اندک است، اما در هر صورت در بین این دو تفاوت وجود دارد حال باید دید میزان فرق اسپیکر و بلندگو بیشتر است یا نقطه مشترک بیشتری دارند.  در وحله اول بهتر است بدانید هر دوی آنها وظیفه تولید صدا را دارند و و در هر شرایطی فقط به همین منظور از آنها استفاده میشود، فرق اسپیکر و بلندگو در اولین گزینه در سایز آن ها می باشد که کاربری آن ها را هم تعیین میکند.

کاربرد اسپیکرها چگونه است؟

شایان ذکر است بدانید که از اسپیکرها در موارد بسیار متعددی می توان استفاده نمود که در متن زیر به طور خلاصه به برخی از آنها می پردازیم: برای گوش دادن به موسیقی از موبایل، کامپیوتر و … برای افراد نابینایی که با گوش دادن صدا، مطالب را به راحتی درک می کنند. دیدن فیلم یا ویدیو در سازمان ها، مراکز، مدارس، اطلاعیه ها و همچنین پخش موسیقی و در نهایت مجالس ختم، در مجالس عروسی، باشگاه های ورزشی و .. چنانچه به دنبال انواع اسپیکرهای مناسب در سفر، گردش و … هستید، بهترین و مناسب ترین گزینه اسپیکرهای قابل حمل می باشند. این نوع اسپیکرها به آسانی در جیب و در دستان شما عزیزان جای می گیرند. اسپیکرهای ایستاده همانطور که از نام آن ها پیداست، به شکل ایستاده می باشند قامت بلندی دارند و این خود باعث می‌ شود که صدا به صورت مستقیم به گوش برسد.

انواع اسپیکر:                                                                                

اسپیکرهایی که امروزه در بازار وجود دارند را می توان بر اساس ویژگی های مختلفی دسته بندی نمود. در زیر این تقسیم بندی بر اساس نوع فعالیت و کارکرد آنها انجام شده است که توصیه می کنیم حتما تا آخر مطالعه نمایید:  
اسپیکر سقفی
به جرات می توان گفت که این مورد از انواع اسپیکرها، یکی از پرکاربرد ترین گزینه ها است. همانطور که از نام آنها مشخص است، این موارد بر روی سقف نصب می شوند و صدا را به صورت یکنواخت پخش می کنند. اسپیکرهای سقفی هم در محیط های کوچک و هم در محیط های بزرگ استفاده می شوند و می توانند به صورت روکار یا توکار نصب گردند.
اسپیکر دیواری
این نمونه از انواع اسپیکرها به صورت عمودی یا افقی بر روی دیوار نصب می شوند. برای پخش موزیک یا سیستم پیجینگ گزینه عالی محسوب می گردند. اسپیکرهای فوق عموما ضدآب بوده و می توانند بین 5 تا 100 وات خروجی داشته باشند. این اسپیکرها دارای بدنه های محکم و گاها پایه های قابل تنظیم هستند تا به راحتی بر روی انواع ستون ها نصب گردند. اسپیکرهای دیواری خود در دو دسته اهمی و ولتی تقسیم بندی می شوند که می توان به راحتی با آمپلی فایرها ست نمود وجی صدای خوبی دارند. با در نظر گرفتن حجم صدای مورد نیاز خود می توانید توان خروجی دستگاه را انتخاب نمایید.